Rainbow-cake!

2013-04-28 @ 18:21:45 / / Kommentera (0) st
Igår firade vi vår nyblivna 30-åring här hemma :) 
 
 
 
Våra gäster fick mat och fika, och fick även agera testpanel då jag bara bakade saker jag aldrig provat förut :)
Det verkade som alltihop gick hem, som tur var.
I dag tänkte jag dela med mig av min rainbow-cake :)
 
 
 
Jag började med att baka 6 bottnar i olika färger, jag valde en lite mindre form att baka i  (ca 15 cm) för jag ville ha en lite högre tårta.
 
 
Sedan fyllde och spacklade jag den med vanilj-frosting med en liten skvätt citron i för den inte skulle bli så söt!
 
 
 
 
Först hade jag tänkt att jag skulle spritsa tårtan med frosting men ångrade mig i sista sekund. Tyckte att det skulle bli för mycket. Även om det nog skulle bli supersnyggt. Det ska ju vara gott också ;)
Därför färgade jag kokos i olika färger.
 
 
 
Sedan blandade jag försiktigt ihop de olka färgerna och täckte tårta med det. Utsidan ska ju spegla det som finns inne i tårtan!
 
Och så här blev det till slut
 
 
 
Här kommer recepten som jag använde!
 
Bottnar:
6 ägg
6 dl strösocker
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker + 1 tsk vanilj-pulver
2 dl kokande vatten
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och mjöla lätt 6 formar. 
( eller en form om du bakar av en i taget)
Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Blanda vetemjöl, vaniljsocker, vaniljpulver och bakpulver i en egen skål och sikta ner det i äggsmeten.
Blanda försiktigt tills smeten är slät, tillsätt vattnet.
Häll smeten i 6 olika skålar och färga var och en med pastafärg i valfria färger.
Grädda i mitten av ugnen ca 15 tills kakan är "torr".
 
Vaniljfrosting:
 
210 gram mjukt smör
14 dl florsocker
4 tsk vaniljsocker + 1 tsk vaniljpulver
3 1/2 msk färskpressad citronsaft
350 gram Philadelphiaost
 
Vispa ihop ingredienserna tills den blir slät och krämig.
 
Montering
Välj ut en ordning du vill ha på bottnarna, bred ut frosting mellan lagren och se till att tårtan är jämn hela vägen!
Spackla med frosting så tårtan är jämn även runt om.
Färga kokos och täck med.
 

Jag petade i hela 30 ljus innan servering, det täckte hela tårtan ;)
 
 
 
Så här snyggt blir det när man skär en bit!
 
 
Lycka till!
 
Det här är en tårta jag garanterat kommerbaka igen, i någon form!
 
S
 
 

Kommentarer
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: