Chokladkaka med marängtäcke

2013-04-18 @ 09:39:23 / Recept / Kommentera (0) st

Igår snodde jag ihop den här mumsiga kakan till mina arbetskamrater. Ibland behöver man ju lite uppmuntran såhär mitt i veckan :)

Nästa gång jag gör den här ska jag nog använda mig av en lite mindre form så kakan blir lite högre och liiite kladdigare i mitten ;)

Annars är den superlätt att göra och riktigt god!
Här kommer receptet.

50g smör
1 1/2 dl strösocker
3 äggulor
1 3/4 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
3 msk mjölk

Maräng:
3 äggvitor
1 1/2 dl strösocker

Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra och bröa en form med löstagbar kant.
Rör smör och socker poröst, tillsätt äggulorna. Rör ner vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. Tillsätt mjölken och rör smeten slät.
Bred ut smeten i formen.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum, rör ner sockret lite i taget och vispa sedan marängen fast. Bred den över chokladsmeten och grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min.

Jag serverade kakan med lättvispad grädde smaksatt med lite vanilj och till det hallon ;)

Happy baking!

S


Kommentarer
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: