Syltkakorna

2012-10-15 @ 12:01:12 / Recept / Kommentera (0) st

Tänkte dela med mig av receptet på syltkakorna jag bakade härom dagen.
På min första plåt flöt kakorna ut och blev väldigt platta, men andra plåten använde jag småbrödsformar, och det blev bättre. Att rekommendera!

Recept:
4 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
200 g smör
1-1 1/2 dl fast sylt el. marmelad

Blanda de torra ingredienserna i en matberedare. Skär smöret i mindre kuber, tillsätt det och kör till en slät deg.
Rulla ut degen till längder och lägg i kylen minst en timma.
Skär längderna i 30 bitar och rulla till bollar. Platta till dom något och gör ett hål i varje. Fyll sedan hålet med sylt el. marmelad.
Grädda mitt i ugnen 10-15 min i 180 grader.


Receptet är taget ur boken " Gott att ge bort " av Linnéa Seidel.


S


Kommentarer
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: