Rågkakor

2012-11-05 @ 17:11:03 / Recept / Kommentera (0) st

Igår önskade G att vi skulle baka rågkakor. Och det måste man ju göra då :)
Minns hur gott jag tyckte det var att äta dom små nygräddade bröden när jag var liten. Ni vet dom som blir när man trycker ut hålen.
Här kommer ett helt vanligt recept på bröden!

Rågbröd:

50g jäst
5 dl vatten 37 grader
1 msk rumsvarmt smör el margarin
2 msk brödsirap
1 1/2 tsk salt
1/2 msk ättiksprit
8 dl fint rågmjöl
5 dl vetemjöl

How to do it:

Smula jästen i degbunken, häll över vattnet och rör tills jästen löst sig. Tillsätt övriga ingredienser men spara 1 dl vetemjöl till utbakningen.
Arbeta degen kraftigt till den blir smidig.
Låt jäsa under bakduk i 40 min.
Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela i fyra delar och platta eller kavla ut till runda kakor, gör ett hål i mitten med ett litet glas eller liknande. Lägg upp på plåtar med bakplåtspapper.
Nagga kakorna med en gaffel och låt jäsa under bakduk ytterligare 30 min.
Grädda i 12-15 min i 225 grader.


S


Kommentarer
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: